Nivåer

Våra gruppindelningar görs efter förkunskaper och/eller tagna märken

För att hitta rätt nivå för ditt barn inom simskolan kan man gå efter den här listan, som baseras på Svenska simförbundets märken.

Baddaren Grön

Doppa: Märkestagaren ska doppa hakan och ena örat under vattnet. Detta upprepas fem gånger för

varje sida.

Bubbla: Märkestagaren ska andas

in, hålla andan och blåsa ut i vattenytan med hakan i vattnet, alternativt blåsa en pingisboll i vattenytan.

Upprepas fem gånger.

Baddaren Blå

Doppa: Märkestagaren ska doppa huvudet under vattnet fem gånger. Bubbla: Märkestagaren ska andas

in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Upprepas fem gånger.

Frånskjut får göras och provet kan utföras där märkestagaren bottnar. Handstöd med platta får användas. Upprepas fem gånger.

Baddaren Gul

Hoppa: Märkestagaren ska hoppa i från kant eller brygga på djupt vatten fem gånger. Bubbla: Märkestagaren ska andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Upprepas fem gånger på djupt vatten. Märkestagaren får hålla i kant eller annat stöd mellan ”utblåsen”. Glida: Glid i vattnet fem sekunder med framsträckta och raka armar, ansiktet ska vara under vattenytan. Frånskjut får göras och provet ska utföras där märkestagaren inte bottnar. Handstöd med platta får användas. Upprepas fem gånger.

Bläckfisken

Simma 5 m valfritt simsätt på grunt vatten.

Pingvinen Silver

Simma 10 m valfritt simsätt på grunt vatten.

Flyta 10 sekunder på grunt vatten.

Hoppa från kant eller brygga på grunt vatten.

Doppa: På grunt vatten, hämta föremål från botten

med båda händerna.

Pingvinen Guld

Simma 10 m valfritt simsätt i magläge på djupt vatten.

Simma 10 m i ryggläge på djupt vatten.

Flyta 10 sekunder på djupt vatten.

Hoppa från kant eller brygga på djupt vatten.

Silverfisken

Simma 25 m valfritt simsätt på grunt vatten.

Hoppa från kant eller brygga på grunt vatten.

Guldfisken

Simma 25 m valfritt simsätt på djupt vatten.

Dyka från kant eller brygga på djupt vatten.

Järnmärket

Simma 50 m valfritt simsätt i magläge på djupt vatten.

Simma 25 m i ryggläge på djupt vatten.

Flyta 1 minut eller 10 m.

Dyka från kant eller brygga på

djupt vatten.

Bronsmärket

Simma 100 m valfritt simsätt i magläge på djupt vatten.

Simma 50 m i ryggläge på djupt vatten.

Flyta 1 minut och 30 sekunder eller 20 m.

Längddykning 5 m.

Livräddning: Kunskap om punkterna 1-3 i Bad- och Båtvett.

Kunna hjälpa en nödställd person med förlängda armen. Kast av livboj med lina från kanten till nödställd i vattnet.

Hajen brons

Simma 100 m valfritt simsätt på djupt vatten.

Hajen silver

Simma 100 m valfritt simsätt varav 25 m i ryggläge på djupt vatten.

Simma 12,5 m i magläge, gör en rotation från magläge till ryggläge utan att röra botten och simma 12,5 m i ryggläge.

Hajen guld

Simma 200 m valfritt simsätt varav 50 m i ryggläge på djupt vatten.

Hoppa eller dyka från 1 m.

Livräddning: Kunna hjälpa en nödställd person med

förlängda armen. Kunskap om punkterna 1-3 i Bad- och Båtvett.

Klädsim: Simma 25 m klädsim.

Klädsel: långärmad överdel och långbyxor.

Simma: 12,5 m i magläge, gör en rotation från magläge till ryggläge utan att röra botten, simma 12,5 m i ryggläge.

Simborgarmärket

Simma 200 m, varav 50 meter ryggsim.

På avslutningen får alla barn märke, diplom, dricka och en kram. (Kramen är självklart frivillig - det funkar lika bra med en high five).

Och ibland får även vi tränare fina saker av våra elever.

Och nån gång emellanåt får klubbens tränare, här ser vi en glad Majken, pris för enastående insatser för barn med speciella behov. Tio tusen kronor, fin middag och utdelande av pris i Stockholms stadshus.

Ordförklaringar:

Magläge = bröstsim eller crawl

Djupt vatten = där barnet inte når botten

Valfritt simsätt = bröstsim, crawl, ryggsim eller fjärilssim

Dyka = huvudet ska komma i vattnet före fötterna = huvudhopp

Klädsim = byxorna ska vara långbyxor och tröjan ska vara långärmad, ex: pyjamas.

Kontakta oss här eller på mejl: bojensimklubb@gmail.com

Här kan du kontakta oss genom att skicka ett meddelande. Du kan även mejla direkt till info@bojensimklubb.se

När du vill anmäla ditt barn till simskolan kom ihåg att kontrollera vilka förkunskaper de har så att det blir rätt. Se Gruppnivåer.

Vi placerar in barnet i en passande grupp, vilket innebär att ni inte kan välja tid själva. Kan ni inte den tid ni erbjuds går anmälan tillbaka.

Vänta tills du får en bekräftelse från oss innan du betalar avgiften. Avgiften måste vara betald innan kursen startar. All info om detta och datum får du från oss i din bekräftelse.

Terminsavgifter:

Kurs med 12 gånger: 1200 kr

Avgifter inbetalas till vårt föreningskonto i Nordea: pg 30 50 82-0 Bojen Simklubb

Skriv ert barns namn som meddelande.

Vi skickar inga fakturor.